Banjo - témata:
Základní druhy a možnosti ladění banja - pomocí souzvuků, flažoletů, ladičky i oktáv.
Ladění banja
Samotný typ ladění banja je výhodou i nevýhodou zároveň.Výhodou je
použití prázdných strun při hře, nevýhodou je menší flexibilita při hraní v jiných
tóninách. Jen výteční banjisté tyto omezení překonávají.
Základní ladění banja je do Gdur
prázdné struny se od spoda
ladí do:
d - h - g - d - g .
Způsob ladění podle sluchu
Banjo naladíte pomocí sluchu do Gdur takto:
- stiskněte strunu "H" na 3 pražci (3 pole na hmatníku)a laďte ji tak dlouho, dokud nezní stejně
jako prázdná struna "D".
- poté stiskněte strunu "G" na 4 pražci a laďte ji tak dlouho, dokud nezní stejně
jako prázdná struna "H".
- dále stiskněte strunu "D" na 5 pražci a laďte ji tak dlouho, dokud nezní stejně
jako prázdná struna "G".
- jako poslední stiskněte spodní strunu "D" na 5 pražci a
laďte nejtenčí krátkou strunu "G" tak dlouho, dokud nezní stejně jako
stisknutá struna "D" v pátém poli.
Další možností jak ladit banjo je použít elektronickou ladičku. To je výhodné
zejména v hluku, nebo v časovém presu - nap. na jevišti, kdy nemáte moc času
porovnávat své ladění s ostatními. Pokud se do toho včeho přidá na venkovní
scéně ještě nestálé počasí a občas větřík, je elektronická ladička vítaným pomocníkem.
Ladička s přídavným piezosnímačemm, který se při ladění přichytne libovolně na nástroji,
nejlépe na hlavě krku. Výhodou této kombinace je možnost ladění i v hlučném prostředí.
Ladění do Ddur
prázdné struny se od spoda ladí do:
d - h - g - d - a
Slabé "g" se naladí do "a" použitím kapodastru, nebo skobičky (viz kapitola Kapodastr).
Je možné ještě variantně snížit ladění struny "h" o 1 tón na "a".
d - h - g - d - f#
Slabé "g" se sníží o jeden půltón na "f
#" . Toto ladění používá např.
T. Trischka ve své známé skladbě New York Chimes.
Ladění do Cdur
prázdné struny se od spoda ladí do:
d - h - g - c - g
Struna "d" se sníží o jeden tón na "c" . Toto ladění používá např. E.Scruggs
ve své klasické skladbě Home Sweet Home.