1. | Úvod, popis nástroje | Kapodastr | 7. | Akordy | |
2. | Ladění kytary | 5. | Struny | 8. | Mapa hmatníku |
3. | Trsátko | 6. | Tabulatura | 9. | Technika - trsátko |
10. | Technika - prsty |
Troufám si tvrdit, že kapodastr je jedna z nejdůležitějších a nezbytných pomůcek každého kytaristy. Již jsem se setkal s názorem, že "správný kytarista" umí zahrát i bez něj. Toto je samozřejmě pochybný názor, protože "kapo" se používá z několika důvodů a ne vždy se bez něj můžeme obejít.
1/ Jeho praktické využití
2/ Druhy
3/ Správné nasazení na krk a časté chyby
Toto bývá jeho nejčastější použití. Pokud je některá píseň pro vás
nízko na zpěv. Přiložíte kapodastr na krk kytary, tím posunute tóninu až několik tónů
výš a akordy hrajete stejně tak, jak je máte naučené v základní poloze.
Navíc některé typy muziky mají své tóniny, což je většinou důsledkem rozsahu
jednotlivých doprovodných nástrojů . Např. klasický bluegrass má nejen kvůli banju domácí
tóniny G,A , blues zas často E ap.
Kapodastry se v základě dělí na jednoramenné, které obepínají krk
kytary z jedné strany a nějakým systémem přitlačují struny a obouramenné,
jež struny přitlačují rovnoměrně z obou stran - těm dávám přednost i já osobně.
Obr:
Některé typy kapodastrů:
Taková základní věc, ale setkávám se dnes i denně - s loupežnickou
chybou v používání kapa. Je třeba si uvědomit, že kapodastr má ten samý
účinek na strunu, jako její stisk prstem. K stisku struny prstem není třeba
žádné ohromné síly a to platí i u kapa.
Proto největší chybou je:
- utahování kapodastru na maximum
- jeho umístění jinde, než těsně za pražcem
Pokud totiž umístíte kapo uprostřed mezi pražce , potřebujete
tím pádem větší sílu na zafixování a stlačení strun, tím se ale struny víc natáhnou
a ve většině také rozladí.
Správná poloha kapodastru v II. poli: