Kytara - témata:
Technika - trsátko
Základní techniky hry trsátkem na kytaru a některá cvičení zejména pro začátečníky, držení ruky.
Zvládnout techniku hry trsátkem, znamená přinést svému nástroji oběti v podobě času.
Neznamená to pouze nastudovat správné držení ruky a teorii, ale je třeba čas na to, aby si ruka na nový pohyb
zvykla. Pokud zajdete poprvé do posilovny, jistě si nenaložíte "plnou".
S kytarou je situace stejná -
hra je pro vybrané jemné svaly zátěž a nový druh pohybu.
Proto se vám bude úroveň koordinace a přesnosti postupně zvyšovat v přímé úměře k odcvičenému času
a kvalitě cvičení.
V této kapitole se dozvíte :
- čistota tónu - co ovlivňuje kvalitu tónu a na co je třeba se soustředit při cvičení
- základní techniku hry trsátkem (sólová hra)
- základní cvičení pro pravou ruku
- prstoklad a správná poloha levé ruky
- cvičení stupnic a melodických řad
- co je paternování a jak vám může pomoci
Čistota tónů
Čistota a kvalita tónu je prvořadá a nejdůležitější záležitost, kterou byste se
měli zabývat od samého začátku. Celá hra se skládá z jednotlivých tónů a pokud tyto základní
jednotlivé tóny nezahrajete čistě a přesně, nebude vaše hra k užitku. A ubezpečuji vás -
nejde to nijak zamaskovat.
Technika úderu trsátkem
Začnu příkladem: pokud budete chtít rozříznout pilou špalek, nejjednodušší
bude žezat přesně kolmo, aby byl řez co nejkratší. Podobné je to s úderem trsátka na strunu.
1/ trsátko musí strunu v pohybu
přetlačit, ne před ní uhnout (důležitá je správná kombinace síly strun a síly
trsátka - viz. kapitoly
Struny ,
Trsátko)
2/ trsátko nesmí být tak měkké (pro sólovou hru) - nemělo se se při úderu příliž ohýbat pod strunami. Tím by spotřebovalo
většinu energie pro sebe a strunu by tak správně nerozeznělo.
3/ Pohyb trsátka musí být v bodě styku se strunou kolmý na strunu. Pokud by byl šikmo,
v tónu by bylo slyšet jak se šoupe po struně a ovlivní to navíc techniku pohybu ruky. V pozdější době budete trsátko různě
naklánět podle potřeby zabarvení tónů - v začátcích je to ale chyba.
4/ Pohyb trsátka dolů i nahoru musí být pravidelný, kyvadlový a stejný v obou směrech.
5/ Doporučuji vám pořídit si metronom (nejlépe dřevěný) a cvičit podle něj.
Bude vás to i více bavit. Zpočátku si
rychlost kyvadla nastavte na 40 ( či nejpomalejší tempo), nechte si ho tikat na
každý úder a toto vždy držte do té doby, než se vám podaří zahrát dané cvičení
s přehledem, čistě a správně. Vytvořte si v cvičení systém a cíl, pak pro
vás bude cvičení snažší.
6/ Cvičení provádějte v pomalé rychlosti !!! - aby se vám pohyby dobře zažily. V pomalém tempu
máte čas sledovat techniku úderu i výsledný zvuk. Rychlost v počátcích není důležitá,
spíše vám uškodí. Pokud budete cvičit poctivě a pomalu , rychlost se dostaví sama později.
Primárním vašim cílem je správná technika, nikoliv rychlost.
Pokud ale budete předčasně zrychlovat, vaše hra nebude čistá, rytmická a často se to už v budoucnu nesrovná.
7/ Každé cvičení doporučuji zahrát v základní pomalé rychlosti minimálně 1000x. Rozhodně to ale
necvičte na jeden zátah. Pokud cítíte únavu ruky dejte přestávku, nebo nechte cvičení na další den
- věřte, že takto bude vaše cvičení efektivní. Vyzkoušejte počáteční dávky cvičení 15-20 minut, 2x za den, cvičte
poctivě, čistě, pomalu a výsledky se dostaví v krátké době.
Standardní držení trsátka
Standardně se trsátko drží pouze mezi palcem a ukazovákem. Trsátko si položte
na ukazováček v místě posledního kloubu a přiklopte palcem. Při správném držení
má trsátko orčitou volnost pohybu pouze v jednom směru. Viz. obr. níže.
Držení trsátka:
Následující obrázky demonstrují chyby v držení:
Myslím že je důležité zpočátku pochopit systém jak má trsátko fungovat, jakým
způsobem se má správně pohybovat a vyzkoušet standardní držení. Postupem času si ale ruka většinou
sama upraví polohu tak, jak je jí to přirozené.
Pokud tomu ale necháte zcela volný
průběh, existuje zde nebezpečí, že se dostanete na své stylové maximum a dál už se
nebudete zlepšovat, protože vaše postavení ruky a trsátka nebude ideální.
Existují jisté standardy držrní trsátek, ale opět najdete spoustu příkladů hráčů, kteří
trsátko drží po svém. Mezi světovými hráči ale najdete i několik, kteří mají podobné držení, které výše označuji za chybu.
To jen dokazuje, že neexistuje jediný správný způsob výuky, nicméně vám doporučuji, se alespoň
zpočátku držet standardů, který vychází z přirozeného rozložení pohybu a těžiště ruky.
Cvičení pro pravou ruku
:
tato šipka znázorňuje úder trstátka na strunu ve směru od basových strun dolů. Směr zakteslení v tabulatuře
odpovídá i směru trsání, pokud právě kytaru držíte a hledíte na hmatník ( jako když pomyslně tento papír-obrazovku položíte na hmatník).
Pozn.: první úder trsátka v následujících cvičeních je vždy veden směrem dolů( od bas. strun, směrem k podlaze).
Cvičení č. 1.
Následující cvičení ( všech 8 úderů) se provádí nejdříve na nejtenčí struně, tak jak je zde zapsáno,
vždy alespoň po 10 sériích. Mezi každou sérií si dejte poloviční pauzu ( pokud cvičíte
s metronomem na každý úder, pauza bude tím pádem dlouhá 4 tiky) - tímto si zároveň
cvičíte rytmus a cítění pro délku tónů.
Až toto cvičení na jedné struně zvládnete, postupně vysřídejte stejným způsobem všechny struny.
Odpor strun se bude se sílou strun stupňovat a dejte si záležet na čistotě a pravidelnosti zahraných tónů.
Následující cvičení provádějte stejným způsobem, jak je popsáno výše.Vždy začnete
na spodních strunách a po jedné struně postupně přecházejte na struny basové.
Nepřeskakujte a na každé další cvičení přejděte až po zvládnutí předchozího.
Cvičení č.2
Po zvládnutí tohoto cvičení na struně "e" a "h" , přejděte na další dvojici strun "h" + "g", atd.
Cvičení č.3
Toto cvičení pro vás bude možná zpočátku obtížné. Můžete si jej zpočátku rozdělit na polovinu
(po 4 notách) a každou z polovin cvičit zvlášť.
Cvičení č.4
Cvičení č.5
Cvičení č.6 ( rytmické)
Zde je pomocí "X" vyznačena pomlka (mezera). Pohyb ruky je zcela stejný jako v případě, že by
úder byl hraný, pouze na strunu "nebrnknete".
Cvičení č.7 ( rytmické)
Začínáme opět úderem směrem dolů
Další cvičení si již vytvořte podle svého a může te je i různě kombinovat. Zásada je: pokud narazíte ve hře na nějaký problém
vytvořte si na daný problém variantu vlastního cvičení a cvičte to
poctivě, pomalu , až vám to půjde.
Prstoklad a poloha levé ruky
Základní melodické řady a stupnice lze zahrát v rozsahu 4 polí na hmatníku, takže každé
jednotlivé pole vždy bude celé obsluhovat jeden určený prst.
Pro 1 polohu tedy platí:
1 pole - ukazováček
2 pole - prostředníček
3 pole - prsteníček
4 pole - malíček
Níže pro je pro ilustruci zaznamenán základní prstoklad levé ruky při hře v 5. poloze :
Poloha levé ruky
Správné držení levé ruky - konce prstů směřují kolmo na hmatník, palec tvoří
oporu ve středu (nebo jen lehce nad středem) zadní části krku.
Příklad chybných držení.
Ve všech třech následujících příkladech jsou možnosti levé ruky limitovány a malíček je blokován.
Hráči, kteří takto drží kytaru, mají blokovaný malíček a nemohou ho používat pro sólovou
hru i pro některé druhy akordů.
Někteří hráči si však tímto držením ulehčují při
hře běžného doprovodu (zejména pokud mají kytaru zavěšenou na popruhu). V případě potřeby
však umí tito hráči přejít do správného držení - pak to zásadní chybou není, ale pro začátek
vám rozhodně tuto variantu nedoporučuji.
Příklad chybného držení:
Cvičení stupnic a melodických řad
Dále se vás v několika vybraných příkladech, pokusím nasměrovat
k možným a užitečným variantám cvičení. Jistě pro vás nebude problém v
případě potřeby na toto navázat a vytvořit si vaše vlastní varianty.
Čísla v tabulatuře znázorňují pražce (pole) ve kterém se daná struna stiskne. Pozor na rozdíl
v tabulatuře ve značení akordů (tam tabulatura obsahuje pražce a čísla značí prsty).
Nula značí úder na prázdnou strunu .
Šipka udává smět pohybu trsátka (vysvětleno již výše).
Stupnice C dur, v rozsahu jedné oktávy
Stupnice G dur, v rozsahu jedné oktávy
Stupnice ve 2 oktávách, hraná v obou směrech. Na konci jsou přidané tóny,
aby počet not (tónů) seděl do taktů.
Takto lze napojovat a cvičit stupnice i běhy ( u jednooktávových přidejte vždy na konci 1 tón,
aby vám cvičení vyšlo do taktu). Spojujte si více oktáv, nebo melodické
běhy do úseků o 8 notách (vždy sudý počet not - 4,8,16,32). Pak je možné stupnici nebo běh
cvičit v nekonečné smyčce dokola.
Názvy jednotlivých tónů v 1 - 4 poli.
Mapu celého hmatníku
naleznete v kapitole Mapa hmatníku
Zde jsem vám vypsal jména not (tónů) na hmatníku v prvních 4 polích. Z těchto
tónů můžete příp. najít a zahrát všechny stupnice v rozsahu jedné oktávy. Samozřejmě
názvy zvýšených tónů, např. f#, c#, atd., jsou u kytary enharmonicky zaměnitelné za snížené
Gb, Db, atd. Více se o stupnicích a jejich tvorbě dozvíte v kapitole
Hudební teorie a nauka
Paternování
Paternování je nejen užitečný způsob cvičení, ale části paternů můžete využívat i
ve svých sólech při improvizaci. Princip spočívá v tom, že např. jednotlivým stupňům (tónům) ve
stupnici přidělíte číslo např.
stupnice Cdur:
c=1 ,
d=2 ,
e=3 ,
f=4 ,
g=5 ,
a=6 ,
h=7 ,
c=8 ,
a dále tvoříte vlastní pravitelné matematické řady, nejlépe po 16 a 32 stejně dlouhých
tónech, které pak hrajete . Pokud je budete hrát v těchto úsecích, můžete je bez problémů
použít v sólech, protože už budete mít v hlavě jejich přesnou délku.
Příklad paternu č.1 : 123, 234, 345, ...atd. + zpět.
Příklad paternu č.2 : 1231, 2342, 3453,...
Příklad paternu č.3 : 13, 24, 35, 46,...
Paterny si vždy zapište do tabulatury a rozdělte je na takty kvůli vaší snažší
orientaci v zápisu.